Przedstawienia

 

Przedstawienia to nie tylko spektakle teatralne, lecz także przedstawianie bieżących spraw i problemów. To autonomiczna rubryka „Dialogu” istniejąca wyłącznie w internecie. Teksty pisane specjalnie do Przedstawień będą ukazywać się kilka razy w miesiącu.

 

Olga Byrska

„Pierwszego dnia po powrocie znajduję schronienie obok starej lodówki, w pokrzywach, i przyglądam się, jak pogoda ogarnia morze. Dźwięk fal nie różni się tak bardzo od dźwięku korków w Londynie”.

Tymi słowami zaczyna się The Outrun Amy Liptrot, w której to sztuce  opisuje ona podwójny proces: wydostawania się z Orkadów, szkockiego archipelagu na wysokości Alaski, na bardziej stały ląd, do Londynu; oraz proces zanurzania się w i wynurzania z uzależnienia od alkoholu, który jest jednakowo bolesny bez względu na miejsce czy dostępne pokusy.

Agata Skrzypek

Premiera Listy uchybień według koncepcji Karoliny Pluty w reżyserii Pameli Leończyk, współtworzona przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, odbyła się 2 grudnia 2023 roku w Teatrze Dramatycznym w Warszawie – dość gorącym okresie w działalności tej instytucji – a następnie projekt ruszył w objazd po Polsce. Odwiedził do tej pory Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku i Teatr Szekspirowski przy okazji Forum Pracuj w Kulturze NCK (tam właśnie, razem z bardzo zaangażowaną w temat publicznością, obejrzałam go ja).

Marcin Bogucki

Jak to jest być fanem Eurowizji w 2024 roku? Najkrótsza odpowiedź brzmi: niełatwo. Nikt nie pyta cię, co sądzisz o zmianach dotyczących występów na żywo w półfinałach Wielkiej Piątki i kraju-gospodarza. Albo o wpływie na wyniki osób z tzw. reszty świata, czyli krajów niebiorących udziału w Eurowizji, którym umożliwiono głosowanie na dwadzieścia cztery godziny przed wydarzeniem. Albo czy zgadzasz się, że otwarcie linii do głosowania w finale powinno nastąpić jeszcze przed występami, czy – zgodnie z tradycją – dopiero po wszystkich piosenkach.

Monika Kwaśniewska

Na ekran zamykający scenę wyświetlony zostaje obraz żółtych kwiatów rzepaku. Tuż przed nim leży kobieta. Jej nagie ciało „przykryte” roślinami, staje się jedną z nich – „rapeflower”. Po dłuższej chwili obraz ulega zmianie. Teraz ciało okrywają różowe kwiaty.

Bartosz Dołotko

Inna [koleżanka] przyznała, że obserwowanie, jak jej facet porusza się po mieszkaniu jest jak przyglądanie się jej wielkiemu psu, gdy hasa po parku, gdyż w jego fizyczności, w tym, jak jest swobodny, jest coś, co w nim pokochała. – Patrick Califia1

OSOBY  ESEJU:

Wiktoria Tabak

Dobrze ułożony młodzieniec zaczyna się od sądowego dochodzenia. A zatem od ramy stale powracającej w przedstawieniach reżyserowanych przez Wiktora Rubina na podstawie tekstów Joli Janiczak. Na wokandzie tym razem sprawa Eugeniusza Steinbarta (Edmund Krempiński). Prokurator Kłoczkowski (Michał Kruk) uparcie stosuje do opisywania oskarżonego żeńskich zaimków i imienia Eugenia, na co nieustannie zwraca mu uwagę adwokat Szychwart (Paweł Kos).

Agata Skrzypek

1.

Adaptowanie surrealistycznej, komicznej i feministycznej powieści Leonory Carrington na scenę to podjęcie decyzji w stylu „wszystko albo nic” i zespół Weroniki Szczawińskiej (a przede wszystkim dramaturg Piotr Wawer jr) postawił na wszystko. Powstał spektakl, który nie bierze jeńców i daje niesłychaną przyjemność odbiorczą.

Z Adamem „Łoną” Zielińskim rozmawia Maria Magdalena Ożarowska

W kwietniowym (2023) numerze "Dialogu" drukujemy libretto musicalu 1989, w którym jeden z najważniejszych utworów napisał Adam "Łona" Zieliński. Rozmowa z nim towarzyszy ukazaniu się libretta drukiem.

Czy rap zawsze jest polityczny?

Z Łukaszem Twarkowskim rozmawia Maria Sławińska

The Employees to pierwsza w pełni polska premiera po kilku latach. Jak się czujesz po premierze?

Cieszę się, że udało nam się dotrzeć tam, gdzie dotarliśmy, ponieważ był to dosyć trudny proces. Zakładaliśmy, że będzie to fun mikro project. Mieliśmy go zrobić głównie dla przyjemności. Ciekawa literatura, dobry temat, prosty set up. Okazało się jednak, że materia, którą się inspirowaliśmy, jest o wiele bardziej wymagająca i oprócz wywoływania fascynacji stawia przed nami również bardzo wiele wyzwań, których się nie spodziewaliśmy.