W numerach

Przedstawiamy wybrane eseje i artykuły drukowane na łamach "Dialogu".

Rozmowa Jana Czaplińskiego, Agaty Dąbek, Pawła Demirskiego, Agnieszki Jakimiak, Darii Kubisiak, Mateusza Pakuły, Ishbel Szatrawskiej i Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk
Dialog Październik 2021 | 10 (779)

DĄBEK: Jako artyści związani ze Starym Teatrem w rozmaity sposób praktykujecie pisanie dla sceny. Będąc w środku procesu twórczego, przyglądacie się efektom swoich działań oraz kolegów i koleżanek. Niektórzy i niektóre z was regularnie dzielą się praktyczną wiedzą na zajęciach z pisania dla teatru.

Agata M. Skrzypek
Dialog Październik 2021 | 10 (779)

SPRAWA SZKOŁY?

Rozmowa z Piotrem Froniem, Igą Gańczarczyk, Martyną Wawrzyniak i Janem Kantym Zienko
Dialog Październik 2021 | 10 (779)

W „Dialogu”, choć pismo ma w podtytule dramaturgię, bardziej zajmujemy się dramatopisarstwem. Jest więc okazja, żeby przyjrzeć się strategiom twórczym alternatywnym wobec zamkniętej formuły tekstu dramatycznego, związanej z nim silnej pozycji autora, którego tekst jest inscenizowany. Dramat ciągle jest podstawą inscenizacji w teatrze, jest sporo konkursów dramatopisarskich, dających pisaniu tekstów przeznaczonych do wystawienia w teatrze instytucjonalne wsparcie.

Jonas Vanderschueren
Dialog Październik 2021 | 10 (779)

We wrześniu 2018 roku dwudziestu byłych pracowników Troubleyn, zespołu teatralnego Jana Fabre’a, podpisało list otwarty, w którym oskarżyło dyrektora teatru o molestowanie seksualne i nieetyczne metody pracy. Choć nie był to pierwszy przypadek, który ujrzał światło dzienne we Flandrii w następstwie międzynarodowego ruchu #MeToo

Joanna Krakowska
Dialog Październik 2021 | 10 (779)

We wrześniu 2018 roku dwudziestu byłych pracowników Troubleyn, zespołu teatralnego Jana Fabre’a, podpisało list otwarty, w którym oskarżyło dyrektora teatru o molestowanie seksualne i nieetyczne metody pracy – to pierwsze zdanie artykułu Jonasa Vanderschuerena otwierające ten numer. Do finału tej historii jeszcze daleko, dopiero teraz, po trzech latach, rozpoczyna się proces sądowy Fabre’a. Na bilans więc jeszcze za wcześnie, podobnie jak w sprawach, które dotyczą polskiego środowiska teatralnego. Co pewien czas trzeba jednak pytać, jak rzeczy się mają?

Dialog Październik 2021 | 10 (779)

Dramaturg w pracy może mieć różne zakresy obowiązków. Poniżej przedstawiamy te najczęściej spotykane. Jedne z nich powinny być objęte umową o dzieło

Sylwia Chutnik
Dialog Wrzesień 2021 | 9 (778)

Tytuł jest cytatem z utworu Czkawka z tomu Siksy Natalia ist sex. Alex ist Freiheit 1. Zespół Siksa łamie zasady społeczne, robi to świadomie, za nic nie przeprasza i jeszcze się z tego śmieje. Dlatego trudno ich uchwycić, zdefiniować, postawić tezę i cieszyć się z jej obronienia.

Justyna Jaworska
Dialog Wrzesień 2021 | 9 (778)

Trochę gorzko to brzmi teraz, gdy zamalowano błyskawice po bramach, ale to był naprawdę rok kobiet. Można by się spodziewać, że w puli nowych polskich sztuk, które znalazły się w tegorocznym półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, przeważą te o pandemii, policzmy jednak: do półfinałowej czterdziestki przeszły raptem dwa teksty „covidowe” (choć na wielu innych odbił się w różnym stopniu nastrój izolacji czy zagrożenia), tymczasem przynajmniej co czwarty dotyczył kobiecego buntu.

Katarzyna Niedurny
Dialog Wrzesień 2021 | 9 (778)

Wszystkie światła palą się na czerwono. Jednak nie tylko dlatego samochody w Alejach Jerozolimskich stoją. W centralnym punkcie fotografii między dworcem a biurowcami rozciąga się czarny transparent z białym napisem „Granica pogardy”. Jego odbicie widoczne na mokrej powierzchni asfaltu tworzy dodatkowy obraz w obrazie. Październik 2016 roku jest deszczowy. Nie zatrzymuje to jednak działań podejmowanych w ramach pierwszego Strajku Kobiet.