W numerach

Justyna Jaworska
Dialog Czerwiec 2024 | 6 (808)

1.

2024 rok, upalne lato z  latopem. Przy zasłoniętych roletach odpalam w sieci coraz starsze wersje piosenki W południe.

Słońce ziemią kołysze
Chmury z nieba wytarło
Zda się, słychać, jak w ciszy
Z kłosów sypie się ziarno

Dialog 2024 | 6 (808)

Z Pawłem Demirskim rozmawia Barbara Klicka

Dominik Gac
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

Marcin Liber miał świetny sezon. Grand Prix trzydziestego Ogólnopol­skiego Konkursu na Wystawienie Pol­skiej Sztuki Współczesnej otrzymały Dropie, które wyreżyserował w Teatrze im. Horzycy w Toruniu. Do finału tra­ fił również Dramat rodzaju męskiego z Wrocławskiego Teatru Współcze­snego – obydwa tytuły złożyły się na indywidualną nagrodę za reżyserię. Zapewne nikogo nie zdziwiłby w gro­ nie finalistów także spektakl z krakow­skiego Teatru im. Słowackiego pod tytułem Lepper. Będziemy wisieć albo siedzieć. Trzy znakomite premiery pol­skich sztuk współczesnych.

Zuzanna Berendt, Agata Siniarska, rat milk
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

Strefa zero – miejsce na powierzchni ziemi, gdzie miała miejsce eksplozja jądrowa.

 

Dariusz Kosiński
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

To nie pierwszy raz, ale wciąż mnie dziwi odkrycie, że coś, co dobrze pa­miętam jako dziejące się za mojego ży­cia, staje się historią, to znaczy – zostaje opowiedziane jako proces mający swój przebieg, nurt i skutki. Z konieczności oczyszczone z wszystkiego, co z per­spektywy zawsze skrótowej opowieści nie wydawało się konieczne, pojawia się jako znaczący układ wypadków. Wydobyte z przeżycia, zostaje dane do przemyślenia.

Ewa Hevelke
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

Poszłam z dzieckiem na wystawę. Wstrzymałyśmy oddech. Córka w zachwycie: ile możliwości, można się rozpędzić wyobraźnią jak pingwin brzuchem po stoku lodowca. Ja w przerażeniu: ile możliwości, muszę teraz sama zdecydować, co to nic oznacza.

Która galeria? Wszystko jedno. Na taką dezynwolturę odpowiedzi mnie stać.

Joanna Krakowska
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

Zamach na Trumpa wydarzył się aku­rat w porę, żeby jeszcze trochę potre­nować rytualne deklaracje i stosowne potępienia przemocy. Co z tego, że bez­silne i nawet trochę przez to śmieszne, a w wielu wypadkach wręcz karyka­turalne i odklejone od realnego stanu rzeczy? Nic bardziej niż ten festiwal potępień nie ujawnia retorycznego fałszu, czyli rozmijania się publicznie deklarowanych wartości z dostępną wiedzą o rzeczywistości i z faktycznymi intencjami, o katastroficznych wyobra­żeniach przyszłości nie wspominając.

Marek Beylin
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

Jakże nieefektowne bywają czyny doniosłe. I jak zwyczajne mogą być osoby, którym je zawdzięczamy. Taką właśnie historię, opartą na faktach, opowiada film Tiny Satter Reality1 z 2023 roku. To wyrażony w obrazach i dialogach traktat o podstawach naszych praw i wolności, o tym, czego wymaga od nas demokracja, jeśli ma trwać. Ale najpierw trochę informacji.

Magdalena Kos
Dialog Maj 2024 | 5 (807)

MOWA WSTĘPNA: DOWIEM SIĘ, GDY TO ZOBACZĘ1