edukacja_seksualna_fot._piotr_nykowski-9.jpg

Michał Buszewicz „Edukacja seksualna”, reż. Michał Buszewicz, Teatr Współczesny w Szczecinie, 2022. Fot. Piotr Nykowski

Teatr i seks

Piotr Morawski
Blog
31 Maj, 2022

Czasem tak bywa, że zajmując się jakąś problematyką, zaczyna się nagle dostrzegać wszędzie przedmiot swoich zainteresowań. To może być kwestia spojrzenia, wyostrzonego na sprawy dotychczas traktowane z obojętnością, jako coś oczywistego, albo zgoła prześlepione; może to też być kwestia jakiejś atmosfery, splotów polityczno-kulturowo-społecznych, kiedy niezależnie od siebie powstają kolejne spektakle na podobne tematy. Trudno rozstrzygać o powodach, tym bardziej że być może i sposoby patrzenia na rzeczywistość, i impulsy, jakich ona dostarcza, są ze sobą w intensywnej i skomplikowanej relacji, nawzajem się napędzając. Nie ma więc może sensu przesądzać, co było przyczyną, a co skutkiem.

Faktem jest, że kiedy kończyliśmy pracę nad ostatnim numerem, który roboczo tytułowaliśmy między sobą Teatr i seks, na horyzoncie pojawiały się nowe wydarzenia, które idealnie wpasowywały się w nasze dyskusje o temacie numeru. Najpierw więc od Michała Sosny – który o swojej twórczości fotograficznej opowiadał w tym numerze Katarzynie Waligórze – dostaliśmy rozmowę o post-pornografii, którą przeprowadził on z organizatorami Post Pxrn Film Festival Warsaw. Indagowani przez niego Roman Gutek, Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek dużo mówili o formatowaniu ciał, seksualności i tożsamości przez państwo, Kościół, rodzinę, tradycję, patriarchat, wojnę czy kapitalizm i o post-pornografii jako przestrzeni budowania nowych utopii seksualnych i polityk nowej czułości. Kiedy już numer wysłaliśmy do drukarni, premierę miał najnowszy spektakl Teatru 21 Libido romantico w reżyserii Justyny Wielgus – z ogromną siłą mówiący o seksualności osób z niepełnosprawnościami: wypowiedzi aktorek i aktorów dopełniał historiami z prowadzonych przez siebie badań terenowych Remigiusz Kijak. (O tym spektaklu jeszcze napiszemy). 

Za prowadzącymi podcast o pracy seksualnej Dwie dupy o dupie Julią Tramp i Olą Kluczyk ogłosiliśmy więc maj miesiącem seksu, tymczasem mamy już czerwiec, który tradycyjnie jest Miesiącem Dumy osób nieheteronormatywnych, tych wszystkich, których seksualność nie mieści się w porządku ustalonym przez władzę, religię, patriarchalne normy społeczne, etc. Kolejne miesiące – jak wolno sądzić – przyniosą następne okazje, by rozmawiać o politykach seksualności i prawie do decydowania o własnym ciele (październik coraz mniej kojarzy się z odwilżą 1956 roku, a coraz bardziej staje się miesiącem Czarnego Protestu i Strajku Kobiet).

Pewnie zatem jest więc tak, że seksualność nie jest po prostu tematem, lecz jednym ze sposobów myślenia o rzeczywistości – o ciele, o historii, o polityce. „A zatem – bez seksu nie ma rewolucji, nie ma prawdziwej rewolucji bez zmiany tego, jak uprawiamy (bądź nie) seks” – konstatuje w majowym numerze Ida Ślęzak. Seks uruchamia też inne fundamentalne dyskusje: o cenzurze i wolności słowa (rozmowa z Mateuszem Atmanem i Agnieszką Jakimiak), o kapitalizmie, pracy opiekuńczej i prawach pracowniczych (Kornelia Sobczak o pracach seksualnych), o wstydzie (rozmowa Katarzyny Niedurny z Aleksandrą Bożek, Dorotą Glac, Martą Jalowską, Natalią Lange, Agnieszką Różyńską i Kamilą Worobiej). Te – i jeszcze inne – tematy ujawniają systemowy bezład, kapitulację władzy publicznej i jej instytucji. 

Być może tabuizowanie seksu wcale nie jest kwestią zwykłej pruderii, lecz wynika z obawy, że dopuszczenie do poważnej rozmowy na ten temat odsłoni fundamenty patologicznego systemu gospodarczo-politycznego, na którym ufundowany został istniejący ład. I chodzi być może raczej o nieodsłanianie tych fundamentów, nie zaś – genitaliów i biustów.  

Ciąg dalszy zatem niewątpliwie nastąpi.

Udostępnij

Piotr Morawski

W zespole redakcyjnym „Dialogu” w latach 2008-2023. Kulturoznawca, zajmuje się kulturową historią teatru, teatrem współczesnym i jego rozmaitymi kontekstami. Pracuje także w Instytucie Kultury Polskiej UW. Wydał m.in. „Ustanawianie świętości. Kulturowa historia angielskich widowisk religijnych w XVI wieku” (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2015) oraz „Oświecenie. Przedstawienia” (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydział Polonistyki UW, 2017). Jako dramaturg współpracował z Michałem Kmiecikiem.