Ratunku!
Globalne ocieplenie serc
Jaś Kapela
Czarna komedia. Leonardo DiCaprio jako Posłaniec Pokoju ONZ przyjeżdża do Polski i od-najduje idealnie przeciętną parę, którą ma przekonać do konieczności troski o planetę. Jeśli Andrzej i Bożena uwierzą w groźbę katastrofy klimatycznej i zdołają zaalarmować innych, będzie jeszcze szansa dla świata. Małżeństwo podejmuje wyzwanie, niestety, wpada na kolejne niefortunne pomysły. Być może najlepszym rozwiązaniem jest ekoterroryzm... Autor jest ekologicznym aktywistą i sarkastycznym pisarzem – obie te perspektywy krzyżują się w jego zabawnej i niepokojącej sztuce.
Jak zostałem prorokiem
Rozmowa z Jasiem Kapelą
Weronika Parfianowicz, Kornelia Sobczak, Ida Ślęzak
Rozmowa o związkach między zmianami klimatu a kapitalizmem w kontekście pandemii. O budowaniu alternatywnych struktur i wzmacnianiu innych niż obecnie form organizacji.
Śmieć (A Munnezza)
Alessandro Casola
Przełożyła Agnieszka Kwiatek
Punktem wyjścia tej utrzymanej w neapolitańskiej estetyce komediowej opowieści są prawdziwe wydarzenia, do których doszło w Neapolu: wielomiesięczne niewywożenie z miasta odpadów komunalnych. Autor wykorzystuje tę historię, by opowiedzieć o problemach ekologicznych, społecznych (w tym o sytuacji migracyjnej), politycznych współczesnych społeczeństw.
Rozmowa z Ewą Bal
Rozmowa Piotra Olkusza z Ewą Bal o historii neapolitańskiej konwencji teatralnej, od narodzin Pulcinelli, postaci komedii dell’arte w XVI wieku, po narodziny dwudziestowiecznej formacji „nuovo teatro napoletano”. Kluczowe dla zrozumienia odrębności sceny Neapolu wydaje się – raz jeszcze – uświadomienie sobie kulturowego podziału Półwyspu Apenińskiego i dostrzeżenie w procesie unifikacji Włoch schematów kolonializacyjnych: bogata mieszczańska Północ próbowała narzucić rolniczej Kampanii swoje wartości. Teatr neapolitański wydaje się narzędziem autoidentyfikacji Południa.
Bajki zwierzęce
Tętno pszczoły
Justyna Drath
Tamten wirus
Marcin Bogucki
O trzech wystawach zorganizowanych na przełomie 2019/2020 roku: Kreatywne Stany Chorobowe: AIDS, HIV, RAK (Galeria Arsenał w Poznaniu) i HIVstorie: żywe polityki (Biennale Warszawa) bezpośrednio odnoszące się do problematyki HIV oraz Potęga sekretów Karola Radziszewskiego w CSW w Warszawie), dla której ten kontekst był także ważny.
Pocztówki z Ameryki
David Wojnarowicz
Przełożył Sławomir Królak
Ludzie dotknięci epidemią AIDS mają skłonność do tego, by wzajemnie się nadzorować i przesądzać, jakie gesty są najlepsze do poradzenia sobie z doświadczeniem straty. Martwię się przy tym, że moi przyjaciele z wolna zmienią się w zawodowych grabarzy, czekających na kolejną śmierć: swoich kochanków, przyjaciół czy sąsiadów, dopracowujących swoje przyszłe przemówienia nad trumną; doskonalących ceremoniał pogrzebowy zamiast pielęgnować stosunkowo prosty obrządek życia, taki jak choćby wrzeszczenie na ulicach.
Rozdział z książki Close to the Knives: A Memoir of Disintegration (1991).
(Nie)ciągłość kulturowa, czyli niech będzie poprawni i bezpiecznie
Ishbel Szatrawska
The Inheritance Matthew Lopeza to dwuczęściowy, ponad trzystustronicowy dramat, który mierzy się z zadaniem sportretowania społeczności gejowskiej w Nowym Jorku w okresie poprzedzającym i następującym po wyborze Donalda Trumpa na prezydenta. Zarówno kontekst polityczny dramatu, jak i jego bohaterowie, a także miejsce akcji budzą naturalne skojarzenia z dramatem Tony’ego Kushnera Anioły w Ameryce.
Szymon Adamczak
27 maja 2020 zmarł Larry Kramer, pisarz i aktywista, współzałożyciel organizacji ACT UP, autor Normalnego serca, jednej z pierwszych sztuk o AIDS. Kilka dni wcześniej zginął George Floyd. Co łączy go z Larrym Kramerem? Czarnego, którego zbyt mocno przycisnął do ziemi kolanem policjant w Minneapolis i Białego, który umarł na zapalenie płuc w nowojorskim szpitalu?
Po bandzie
Potęga małych liczb
Marek Beylin
Zbieracze rzeczy zbędnych
Mała moskwa (Mala Moskva)
Tomislav Zajec
Przełożyła Gabriela Abrasowicz
Chorwacki autor nawiązuje w tym utworze do słynnego dramatu Czechowa. U Zajeca trzy siostry nie tęsknią jednak współcześnie za wielkim światem, ale za powrotem do rzeczywistości znanej z dzieciństwa. Trudne zderzenie z życiem zawodowym jest dla rodzeństwa ze sztuki Zajeca doświadczeniem traumatycznym, a niemożność ocalenia rodzinnego domu, symboliczną tragedią ukazującą niemożność ustanowienia ładu.
Ustanowienia
Ćwiczenie uważności
Piotr Morawski
Na tematy własne
A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź
Joanna Królikowska
Miesięcznik „Dialog” wobec władzy i rzeczywistości społecznej w latach osiemdziesiątych, w okresie stanu wojennego i latach następnych.
Jacek Sieradzki
Współczesny komentarz na marginesie tekstu Joanny Królikowskiej, odnoszący się do zarzutów postawionych Konstantemu Puzynie na łamach kwietniowego numeru pisma „Teatr”.
Sztuczki
Sztuczka trzynasta – bardzo pechowa
Barbara Klicka
Varia
Nowe sztuki:
Lola Blasco La Confesión de Don Quijote
Magda Żarnecka, Przemysław Jaszczak Statek w butelce; Zamek z kart
Katherine Soper Wish List
Dana Platter Skrzynia na piasek