20221117-5y5a4155.jpg

Jan Czapliński „Wyspa Jadłonomia”, reż. Maciej Podstawny, dramaturgia Dorota Kowalkowska, Teatr Studio, Warszawa 2022. Fot. Sisi Cecylia

Niewinni czarodzieje

Ewa Hevelke
Blog
06 gru, 2022

Przestraszono mi dziecko. Na przedstawieniu w teatrze, aktorka przekroczyła granicę scena – widownia. Więcej – dotknęła mojego dziecka. Był to dotyk przyjacielski, ale jednak poza granicami, które dla dziecka były jasno zdefiniowane. Moje dziecko w czasie tej wizyty w teatrze zostało poddane szeregowi wstrząsów. W pastelowo dziecięcej scenografii przedstawiono mu drastyczne i najbardziej palące problemy współczesności: samotność, zagłada planety. Rzucono wobec niego oskarżenie o nadmierny konsumpcjonizm i przemoc wobec innych gatunków. Wyciągnęłam zbroję, dobyłam miecza i już udawałam się na krucjatę w obronie niewinności mojego dziecka. Wtedy usłyszałam pytanie głównej bohaterki spektaklu, dziewczynki, lat dziesięć-trzynaście: czy oni myślą, że mam selektywny słuch? A później: Dlaczego nie traktują mnie podmiotowo? Dlaczego zlepiam wiedzę o świecie i konstruuję rzeczywistość z zasłyszanych przypadkiem lub cichcem podsłuchanych rozmów rodziców: „szeptu, szeptu”.

Mój waleczny zapał ostygł i przemienił się w myśl: Czy ja powiedziałam przed chwilą, że moje dziecko poszło do teatru z wizytą? Kiedy teatr stał się dla mnie miejscem kurtuazyjnych form towarzyskich?

Wyspa Jadłonomia w Teatrze Studio (scenariusz Jan Czapliński, reżyseria Maciej Podstawny, dramaturgia Dorota Kowalkowska) była otrzeźwieniem. Przecież wiedziałam, że to przedstawienie nie będzie wspólnym gotowaniem według przepisów z popularnej książki kucharskiej, której największą zaletą jest to, że wszystko, co z niej zrobiłam, wyglądało dokładnie tak, jak na zdjęciach. Nie spodziewałam się jednak, że teatr upomni się tak stanowczo o podmiotowe traktowanie i siebie – jako formy dyskusji – i swego odbiorcy. Wyspa Jadłonomia przypomniała mi także o moim podstawowym rodzicielskim obowiązku prowadzenia odpowiedzialnej rozmowy z dzieckiem. Przedstawienie pokazało mi też, jak bardzo trudno mi taką rozmowę prowadzić. Chętnie schowałabym się za lukrowanymi chwytami retorycznymi o dobru, które zawsze zwycięży i ludziach, którzy to zwycięstwo „happily ever after” spożytkują. 

W 2022 mija trzydziesta rocznica śmierci Tadeusza Łomnickiego oraz setna rocznica urodzin Janusza Warmińskiego. Z tej okazji Akademia Teatralna przygotowała konferencję o „największym aktorze we wszechświecie” (tytuł parafrazował anegdotyczne i zdaje się ironiczne stwierdzenie samego aktora). W Instytucie Teatralnym odbędzie się dyskusja o jego – Janusza Warmińskiego – Ateneum. Jaka to będzie rozmowa?

Udostępnij

Ewa Hevelke

W zespole redakcyjnym „Dialogu” od 2019 roku. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Redaktorka Encyklopedii Teatru Polskiego. Stale współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem 21, Muzeum Teatralnym. Współautorka filmów found footage w projekcie „Teatr Publiczny. Przedstawienia”.