341639001_5856639014462994_4407129493152165951_n_1.jpg
Nasz Zespół
Ostatnio dużo się u nas dzieje. Trochę się na to przygotowywaliśmy, trochę nie mieliśmy pojęcia, co będzie, wiedzieliśmy natomiast jedno: jesteśmy Zespołem. Chcemy pracować ze sobą, choć często wcale nie jesteśmy zgodni, a na redakcyjnych kolegiach kłócimy się i spieramy zajadlej niż moglibyście się spodziewać. Ale jesteśmy Zespołem i chcemy samorządnie i autonomicznie robić Pismo. I jako Zespół otrzymujemy od Was – Czytelniczek, Autorek, Sympatyków i Przyjaciół „Dialogu” wyrazy wsparcia i solidarności, dlatego teraz, jako Zespół, chcemy się trochę przypomnieć, a niektórym może i przedstawić. Oto my – w kolejności alfabetycznej, w stanie osobowym na maj 2023 roku.
Zuzanna Berendt
DZIAŁ ESEISTYKI
rocznik 1994, a doświadczeniem i osiągnięciami mogłaby obdzielić tuzin osób. Kończy pisać doktorat w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest laureatką głównej nagrody w konkursie na najlepszą pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze, widowisku i performansie oraz nagrody im. Andrzeja Żurowskiego za recenzje teatralne dla młodych krytyków teatralnych; współpracowniczką “Teatraliów” i “Didaskaliów”, współzałożycielką Pracowni Kuratorskiej. W zespole redakcyjnym „Dialogu” dopiero od lutego 2023, ale już nie wyobrażamy sobie bez niej życia, jest to bowiem skarbnica kompetencji, oaza spokoju, chirurżka humoru. Gdybyście znaleźli się z nią w oku cyklonu to pewnie najpierw przekonałaby tajfun, żeby sobie poszedł, a potem podała Wam parasolkę. Od słońca, oczywiście.
Dorota Jovanka Ćirlić
DZIAŁ DRAMATURGII POLSKIEJ
chyba nie trzeba jej przedstawiać, ale niech będzie: tłumaczka literatury, redaktorka, najsympatyczniejsza osoba na świecie. Specjalistka od dramaturgii bałkańskiej, jej zawdzięczamy Dubravkę Ugrešić po polsku, a także Mariję Knežević, Rujanę Jeger, Tatjanę Gromača i wielu innych. Była sekretarzem literackim Teatru Współczesnego we Wrocławiu (1985–1986), kierowniczką artystyczną do spraw filmu reklamowego w przedsiębiorstwie ITI (1989–1990) i członkinią grupy założycielskiej Radia Zet (1990–1991). Laureatka nagrody Związku Autorów i Kompozytorów Scenicznych za najlepszy przekład w dziedzinie dramaturgii (1998) i nagrody ZAIKS za wybitne osiągnięcia w przekładzie literatury serbsko-chorwackiej na język polski. W „Dialogu” od 1977 roku, przyjmował ją Konstanty Puzyna, a ona, wraz z doświadczeniem redakcyjnym gromadziła anegdoty i dykteryjki, które teraz trzyma w rękawie na każdą okazję.
Helena Dziurnikowska
REDAKCJA TECHNICZNA
W zespole redakcyjnym „Dialogu” od 2009 roku. Wybitna łamaczka, potrafi zrobić tak, żeby tekst tańczył, śpiewał, wiązał krawaty, a przy tym trzymał się równo w szpalcie. Nie mają dla niej tajemnic czcionki, stopki, layouty, ozalidy i składki, wszyscy się w niej potajemnie kochają. W poligrafii pracuje od 1990 roku, od 1995 roku współpracuje z Instytutem Badań Literackich PAN. Serie, które prowadzi od tamtej pory to: „Biblioteka Pisarzy Staropolskich”, „Biblioteka Polskiego Oświecenia”, „Teksty 2”. Poza tym od kilku lat „Napis”, „Lupa Obscura” oraz inne tytuły, m.in. wydanie autografów Dziadów Mickiewicza wyróżnione w 1999 roku w konkursie Towarzystwa Wydawców Książek na „Najpiękniejszą Książkę Roku”. W latach dziewięćdziesiątych współpracowała z Wydawnictwem GEOCENTER, gdzie głównie zajmowała się przewodnikami turystycznymi po świecie. Przez kilkanaście lat współpracowała z Oficyną Wydawniczą Errata. W sumie przygotowała do druku kilkaset książek.
Ewa Hevelke
SEKRETARZ REDAKCJI | FOTOEDYCJA
W zespole od 2019 roku. To ona ilustruje „Dialogi”, czyniąc ze zbiorów literek ESEJE, to ona zawsze wszystko wie. Jej ulubione przekleństwo to „deadline”. W przerwach pisze najpiękniejszą mikroliteraturę na świecie, dla niepoznaki jedynie zwaną „blogiem” (no zobaczcie na przykład to). W Instytucie Sztuki PAN obroniła doktorat o polskich aktorkach, poza tym jest magistrą nauk ekonomicznych (SGH - zna się na ekonomii społecznej), reżyserką filmów dokumentalnych (WOT, 2016, Instytut, 2019, Warmiński, 2023). Redagowała Encyklopedię Teatru Polskiego, pracowała dla Teatru 21, Muzeum Teatralnego. Jest współautorką filmów pokazywanych na wystawach w MSN, CSW, Muzeum POLIN, oraz found footage (projekt „Teatr Publiczny.Przedstawienia”). Dużo rozmawia z aktorkami w ramach projektu „HyPaTia. Kobieca Historia Teatru Polskiego”.
Justyna Jaworska
DZIAŁ DRAMATURGII POLSKIEJ
W zespole od 2007 roku. Nikt tak pięknie nie pisze o płakaniach, niezręczności i słodyczach. Jest profesorką kulturoznawstwa i wykładowczynią w Instytucie Kultury Polskiej UW, w związku z czym zastępy studentek (a pewnie i studentów) marzących by zjeść z nią krem sułtański powiększają się z semestru na semestr. Opublikowała książkę o „Przekroju” (doktorat) i o kinie polskiego soc-kosumeryzmu (Piękne widoki, panowie, stąd macie, habilitacja). To do niej najpierw trafiają nadsyłane do „Dialogu” dramaty i te momenty, kiedy na kolegiach Justyna je streszcza, wstępnie analizuje, zachęca lub wyraża sceptycyzm to są te właśnie chwile, o których poeta śpiewał, że są piękne w życiu.
Joanna Krakowska
ZASTĘPCZYNI REDAKTORA NACZELNEGO | DZIAŁ ESEISTYKI
W zespole od 1999 roku. Nasza opoka i, jakkolwiek by się na to nie krzywiła, kobieta etosu, patriotka i społeczniczka. Praktykuje radykalną troskę bez rozmemływania się, dźwiga ciężary, przynosi długopisy. Matkuje psom. Profesora w Instytucie Sztuki PAN, historyczka teatru, teatrolożka, autorka (między innymi) monografii poświęconej Halinie Mikołajskiej, monumentalnego dzieła (dużo obrazków) PRL. Przedstawienia, a także Odmieńczej rewolucji. Wszystkie te książki otrzymały nagrody i nominacje. Kierowała projektem „HyPaTia. Kobieca historia polskiego teatru” (www.hypatia.pl), jest współautorką dwóch spektakli Kantor Downtown (2015) i Pogarda (2016), uczy osoby studenckie w Akademii Teatralnej w Warszawie, uczy się też od nich.
Anna Kruk
REDAKCJA JĘZYKOWA | KOREKTA
Trzecia pod względem starszeństwa stażu członkini zespołu, pracuje z „Dialogiem” od 1981 roku, cierpliwie znosząc niesubordynację edytorską i redakcyjną pozostałych redaktorek i redaktorów. Absolwentka Wydziału Filologii Rosyjskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracowała z wieloma wydawnictwami książkowymi (między innymi Instytut Sztuki PAN, Oficyna Wydawnicza Errata) oraz Instytutem Teatralnym.
Piotr Olkusz
DZIAŁ DRAMATURGII ZAGRANICZNEJ
W zespole od roku 2009. Ma tylko jedną wadę, kibicuje Widzewowi, poza tym złote serce, kryształowy charakter i łeb jak sklep (czytaj: olbrzymią wiedzę i erudycję). Ciągle się boi, że pójdzie do piekła, ale nie pójdzie, kibicowanie Widzewowi już jest doczesną karą. Podobno ma numer telefonu do Becketta, Samuela, ale nie zdziwilibyśmy się gdyby i do Tomasza. Współprowadzi, wraz z Małgorzatą Semil, dział dramaturgii zagranicznej, wynajduje, tłumaczy, negocjuje i jakimś cudem znajduje jeszcze czas, żeby znać się na Molierze, osiemnastowiecznych Francuzach o wielu imionach i nazwiskach oraz wykładać w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego (pan Doktor) i kursować między Łodzią a Warszawą.
Małgorzata Semil
DZIAŁ DRAMATURGII ZAGRANICZNEJ
W zespole od 1966 roku, przyjmował ją do „Dialogu” Adam Tarn. Chodząca Historia. Tłumaczka. Absolwentka Wydziału Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Pełniła funkcję kierownika literackiego Teatru Powszechnego w Warszawie. Wykładała na Uniwersytecie Warszawskim i w Akademii Teatralnej. Jest współautorką Słownika współczesnego teatru oraz wydanej w 2009 w USA antologii New Europe; plays from the continent. Przetłumaczyła na język polski ponad 150 sztuk autorów brytyjskich, amerykańskich, australijskich, południowoafrykańskich i irlandzkich. Zawzięcie i bezlitośnie tępi anglicyzmy zachwaszczające polską mowę potoczną, a dilowanie z tym to prawdziwy czelendż dla całego teamu.
Kornelia Sobczak
DZIAŁ ESEISTYKI | DIALOG-PISMO.PL
Współpracuje z „Dialogiem” od 2016 roku, w zespole redakcyjnym od lutego 2022. Doktor kulturoznawstwa (doktorat o Kamieniach na szaniec obroniony w Instytucie Kultury Polskiej), magister politologii. Praktykuje redaktorską troskę nastawioną na wzmacnianie tekstów idących na bój z wszelkimi ograniczeniami wyobraźni. Nadal myśli, że Rekwizytornia to czyjeś nazwisko, a najlepszy teatr to Teatr Sensacji „Kobra”.Autor motywacyjnych hasztagów i okolicznościowych haseł, które haftowalibyśmy na sztandarach, gdybyśmy takimi dysponowali.
Małgorzata Szpakowska
DZIAŁ ESEISTYKI
Dla świata wybitna historyczka literatury i kultury polskiej, krytyczka literacka, dla nas też, a poza tym, po prostu „Pani Profesor” (jak dla średniowiecznych Arystoteles był po prostu Filozofem). Wybitna Redaktorka, przewodniczka zbłąkanych przecinków, które czule odprowadza na właściwe im miejsce w szyku, pogromczyni dłużyzn i nudziarstw, Strażniczka Konwencji, o sobie mówi „Kłapouchy z Kubusia Puchatka”, co w tłumaczeniu ze Szpakowskiego na nasze oznacza: Głos Rozsądku.
W 1966 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Wydziale Filozofii UW, które przerwało aresztowanie w marcu 1969 roku. W lutym 1970 roku skazana w procesie taterników na trzy lata, wyrok mocą amnestii zredukowano do półtora roku. Doktorat obroniła w 1975 roku w Instytucie Badań Literackich PAN, habilitowała się na Uniwersytecie Warszawskim w 1996 roku, od 2004 roku jest profesorem tytularnym. Od 1972 roku przez trzydzieści lat pracowała w redakcji „Dialogu”. Autorka książek: Światopogląd Stanisława Ignacego Witkiewicza (1976), O kulturze i znachorach (1983), Dyskusje ze Stanisławem Lemem (1996, 1997), Zakorzenieni, wykorzenieni (1997), Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian (2003), Teatr i bruk (2006), „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich (2012).
Anna Wycech
SEKRETARIAT
Prowadzi sekretariat Redakcji od 1992 roku, przeszła już więc przez wiele biur, pokoików, pokojów, baraków. Odpowiedzialna za kontakty z teatrami, Czytelnikami i Autorami, wysyła umowy, prosi o oświadczenia, panuje nad papierologią, dzielnie walczy z biurokracją, troszczy się o rudymenta fizjologiczne (kawa!!!) członków redakcji, znajduje numery archiwalne, przygotowuje skany i kopie poszukiwanych tekstów, odpowiada na pytania dotyczące prenumeraty.
Stale współpracują:
MAREK BEYLIN – felietonista historyk sztuki, pisarz, dziennikarz, publicysta, działacz opozycji demokratycznej w okresie PRL. W „Dialogu” jest autorem felietonów z cyklu „Po bandzie”, w których prowadzi krucjatę i misję edukacyjną przeciwko wszystkiemu co złe.
JUSTYNA DRATH – nauczycielka, autorka cyklu felietonów „Bajki zwierzęce”. Nazywa się to felietonami, ale to literatura piękna najwyższej próby, podobnie jak wszystko, co pisze Justyna. Absolwentka pierwszej edycji Szkoły Ekopetyki, którą to ekopoetykę praktykuje zarówno w pisaniu, jak i w działaniu. Ma kotka Burzę i tajne układy z lasem.
BARBARA KLICKA – poetka, pisarka, animatorka kultury, kuracjuszka, wulkan energii. Laureatka Silesiusa (2015) i Nagrody Literackiej Gdynia (2016). Dla „Dialogu” robi „Sztuczki” - cykl felietonów, oraz inne sztuczki. Oducza nas używania przymiotnika „poetycki” bez zobowiązań.
PIOTR GRUSZCZYŃSKI - dramaturg, krytyk teatralny, eseista, wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie, to on nazwał - w tytule jednej ze swoich książek - całe pokolenie reżyserów wymyślających nowy polski teatr po ‘89 „ojcobójcami” i uszło mu to zupełnie na sucho. W swoich felietonach dla “Dialogu” podpisuje się „Pereira”.