img_17712.jpg

Fot. K. Sobczak

Bojkot

Piotr Olkusz
Blog
22 Mar, 2022

Wielkość bohaterów wielkich dramatów zwykle mierzy się rozmiarami ich działań. Ale w Cydzie Corneille’a Chimena i Roderyk dowodzą miary swojego systemu wartości umiejąc rezygnować. Akcja dzieje się w jedenastowiecznej Sewilli, więc sporo tu miłosnych westchnień i przelanej krwi. Niemniej scena po scenie, przez pięć aktów, bohaterowie Corneille’a pokazują, że umieją rezygnować z własnej wygody: a to dla idei, a to dla godności innych. Oczywiście: rezygnacja też jest jakimś działaniem. Tyle że u Corneille’a nie liczy się tworzenie nowych sytuacji, lecz – może i niepragmatyczna – umiejętność nieprzystawania na złe sytuacje, które już się wydarzyły. Cyd jest opowieścią o sensie bojkotu.

 

I warto przypomnieć, że ta opowieść nie jest tragedią. Bo przecież za rezygnację ze zła trudno Corneille’owi kogokolwiek ukarać.

 

***

 

Jeffrey Sonnenfeld i jego zespół badawczy na Uniwersytecie Yale stworzył listę międzynarodowych korporacji, które po trzecim tygodniu wojny w Ukrainie, mimo apeli, nie rezygnują z zarabiania w Rosji. Wiele z tych firm działa w Polsce, między innymi:

Accor

Asus

Auchan

Reebok

Decathlon

Leroy Merlin

LG Electronics

Metro Group (w Polsce Cash & Carry)

Oriflame

Pirelli

Subway

 

I oczywiście koncern Nestlé. Całkowite wycofanie się z Rosji zmniejszyłoby jego światową sprzedaż zaledwie o dwa procent, a jednak...

 

Nestlé, czyli w Polsce:

 

Acqua Panna

Aero

Aqua Mineral

Bon Pari

Cheerios

Chocapic

Dar Natury

Dolce Gusto

Gerber

Gold Flakes

Gourmet

Häagen-Dazs

JOJO

Kit Kat

Lion

Lion Cereal

Maggi

Mövenpick

Nałęczowianka

Nescafé

Nespresso

Nesquik

Nesquik Breakfast Cereal

Nestlé

Nestlé Corn Flakes

Nestle Pure Life

Perrier

Princessa

San Pellegrino

Schöller

Starbucks (produkty sieci kawiarni dostępne w sklepach)

Winiary

Udostępnij

Piotr Olkusz

W zespole redakcyjnym „Dialogu” od roku 2009. Z wykształcenia teatrolog i romanista. Zajmuje się przede wszystkim teatrem francuskim, instytucjonalnymi uwarunkowaniami estetyki teatralnej, rozwojem idei teatru popularnego, a także osiemnastym wiekiem w teatrze i narodzinami nowoczesności. Tłumaczył teksty teoretyczne i literackie (w tym sztuki teatralne). Wykłada w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, jest także recenzentem portalu teatralny.pl.