Numer 1/2017 (722)

w numerze:

Pogarda

Krótka historia pogardy w Trzeciej RP                                                                              

JOANNA KRAKOWSKA, PIOTR MORAWSKI

Pogarda jest żywo obecna w polskim życiu publicznym. Prześledzenie jej rozmaitych odsłon po 1989 roku pomaga zrozumieć sytuację, w jakiej się dziś znaleźliśmy. Najsłynniejsze przykłady, które zostają tu przywołane obnażają ekonomiczne, klasowe i kulturowe uwarunkowania pogardy jako narzędzia walki politycznej.  

Koniec przemocy

BOGNA BURSKA, MAGDA MOSIEWICZ

Scenariusz, a zarazem esej polityczny. Przedstawia skutki dramatycznego podziału społeczeństwa, w którym operują dwa opozycyjne systemy wartości. Pomysłem na rozwiązanie konfliktu i niedopuszczenie do przemocy jest podział społeczeństwa na dwa państwa w obrębie jednego terytorium. Jak wyobrazić sobie takie rozwiązanie w praktyce?

Jak to się zaczęło? Ankieta                                                                                                                     

MAGDALENA BARTECKA, TERESA BOGUCKA, IWONA CHMURA-RUTKOWSKA,
BOŻENA KEFF, KRZYSZTOF PACEWICZ, MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK, KAROLINA WIGURA

Osoby uczestniczące w życiu publicznym i bacznie je obserwujące odpowiadają na pytania: Kim i z jakiego powodu gardzą inni? Czy kimś gardzą oni sami?
Czy doświadczyli pogardy? Kiedy zauważyli pogardę w polskiej debacie publicznej po 1989 roku?

Dialog w czasach pogardy                                                                                                                   

EWA CHOMICKA

Nie wystarczy dziś nazwać kogoś ksenofobem czy rasistą i wskazać przykłady do naśladowania, by zwalczyć dyskryminację. Nie chodzi nawet o nieprzystawalność języka, ale o świadomość nierówności społecznych. Ludzie, którzy kimś gardzą, często w swoim życiu lub w życiu bliskich widzieli inne praktyki dyskryminacyjne, których elity bynajmniej nie rozwiązywały, a wręcz zmierzały do ich pogłębiania.

Niekompetencja, niedojrzałość                                                                                                       

Rozmowa z TOMASZEM RAKOWSKIM

Rozmowa z Tomaszem Rakowskim o języku pogardy w kontekście biedy, bezrobocia i ekonomicznego wykluczenia. Media i przedstawiciele nauk społecznych stworzyli w ciągu ostatnich dekad silny dyskurs oskarżający o niekompetencję cywilizacyjną. Wiąże się to z  funkcjonowaniem stereotypów inteligenckich w naukach społecznych.

Po bandzie

Krok w tył kosmity

Marek Beylin

Za mundurem

Podarte kilty, bluzy z orzełkiem                                                                                                 

JUSTYNA JAWORSKA

Do czego służy modzie pamięć historyczna: kiedy jest rzeczywiście inspiracją, a kiedy tylko nakręca sprzedaż? Czy moda ma w ogóle moc rewidowania przeszłości, czy też ze swej natury musi się ograniczać do stylizacji i przez kostiumy czy gadżety retro wpisywać się gładko w „przemysł pamięci”?

W naszym piecu pokojowym

WERONIKA MUREK

Zabawa żołnierzykami w dziecięcym pokoju przechodzi płynnie w sceny z wojska, ale do rozmów żołnierzy wtrącają się  zabawki: Nakręcana Mysz i Tancereczka Porcelanowa...  Temu obrazkowi daleko jednak do sielanki "Dziadka do orzechów" Hoffmanna, bo przez komunały o walce i honorze przebija strach, głupota, przeczucie śmierci i inne obsesje. Sztuka ma wyrafinowaną strukturę, pełną refrenów i zapętleń, a przy tym sporo czarnego humoru.

To sobie wreszcie pożyją                                                                                                                        

Rozmowa z WERONIKĄ MUREK

Kino Dobrej Zmiany                                                                                                                                     

KORNELIA SOBCZAK

Kino Dobrej Zmiany wyróżnić możemy za sprawą tematu, który bierze na warsztat. Choć w sensie faktycznym niewiele łączy powojenną antykomunistyczną partyzantkę i katastrofę w Smoleńsku, to przecież w sensie symbolicznym, ideowym a także politycznym łączy je bardzo wiele. Polityka historyczna jest jednym z filarów „dobrej zmiany” i misji ideowej nowego rządu, a zadowalające wyjaśnienie katastrofy w Smoleńsku – jedną z obietnic nowej władzy.

Jądro apokalipsy

Marzenie o klęsce                                                                                                                                           

TOMASZ PLATA

Śmieszna ciemność (Die lächerliche Finsternis)                                                                                                                                       
WOLFRAM LOTZ, przełożyła Sława Lisiecka

Sztuka inspirowana jest powieścią Jądro ciemności Josepha Conrada oraz filmem Francisa Forda Coppoli Czas Apokalipsy. Jej akcja rozgrywa się w ogarniętym wojną Afganistanie, a opowiada o dwójce żołnierzy przemierzających teren w poszukiwaniu kolegi oskarżonego o zabójstwo towarzyszy broni. Szybko jednak realia zostają podważone, a w ich miejsce wchodzą rozważania o współczesnym okrucieństwie i wojennych nadużyciach.

Nawozy sztuczne

Amazonka                                                                                                                                                                  

Tadeusz Nyczek

Maszyna do życia

Za mało                                                                                                                                                                            

ANTONINA GRZEGORZEWSKA

Portret podwójny kobiecych zmagań z pustką. Jedna z bohaterek, żona lekarza, wydaje ogromne sumy na markowe ubrania,  wreszcie jej garderobę licytuje komornik. Druga jest anorektyczką, o której życie ten sam lekarz walczy w szpitalu. Jedna chce wciąż mieć wciąż więcej, druga ze wszystkiego rezygnuje, co składa się na awers i rewers wpisanego w kulturę głodu. Kontrapunkt dla akcji stanowią poetyckie wizje anorektyczki oraz chór szwaczek, których praca przy maszynach nadaje spektaklowi rytm.

Mysz w sukience od Zary                                                                                                                        

Rozmowa z Antoniną Grzegorzewską

Po przyjęciu

Christopher Marlowe do Williama S.                                                                                   

Tadeusz Bradecki

Varia

NOWE SZTUKI:

JORDAN TANNAHILL Late Company                                                                                                    

THOMAS JONIGK Weiter Träumen                                                                                                       

MIRZA SKENDERAGIĆ Probudi me, kad završi                                                                        

Z AFISZA                                                                                                                                                                          

KORESPONDENCJA                                                                                                                                                 

Jarosław Minałto

Udostępnij