Akademia Praktyk Teatralnych. Lekcja pierwsza: prasowanie

Blog
13 paź, 2020

Przed przystąpieniem do prasowania dobrze jest delikatnie zwilżyć koszulę. Następnie należy rozpiąć wszystkie guziki, ułożyć koszulę na desce do prasowania, delikatnie i czule wygładzić dłonią.

Prasowanie koszuli zacznij od kołnierzyka. Wyprasuj go z obu stron. Kołnierzyk oraz mankiety należy prasować najpierw po wewnętrznej, a następnie po zewnętrznej stronie. Taka kolejność zapobiega tworzeniu się nieestetycznych zagnieceń.

Rękawy złóż wzdłuż szwu i ponownie wygładź materiał dłonią. Staraj się nie zaprasować kantu rękawa po tej stronie, na której nie ma szwu. Zacznij prasowanie części rękawa od łokcia do mankietu. Potem wyprasuj materiał od łokcia do ramienia. Następnie obróć koszulę na drugą stronę i czynność powtórz. Na sam koniec ułóż rękaw tak, by niezaprasowany kant był na środku i przejedź po materiale czubkiem żelazka.

Rozłóż lewy przód koszuli na desce i wyprasuj, delikatnie naciągając materiał. To samo zrób z prawą stroną. Te przednie części są bardzo ważne, ponieważ są najbardziej widoczne, dlatego poświęć im więcej uwagi. Uważaj podczas prasowania materiału między guzikami; delikatnie wsuwaj pod nie czubek żelazka.

Na koniec rozłóż na desce tył koszuli. Prasowanie zacznij od karku. Jeśli wykonany jest z dwóch warstw materiału, zacznij od wewnętrznej strony. Kieruj żelazko najpierw w kierunku ramion, później zaś ku dołowi koszuli.

Ćwiczenie czyni mistrza. Nie zniechęcaj się, jeśli na początku prasowanie koszuli zajmie ci sporo czasu. Pamiętaj, że koszula może zbudować wspaniały wizerunek mężczyzny lub przeciwnie – zupełnie go zrujnować.

Przepisała z poradników internetowych: Joanna Krakowska

Udostępnij

W zespole redakcyjnym „Dialogu” od 1999 roku. Jest historyczką teatru współczesnego. Pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Wydała monografie „Mikołajska” (2011), „PRL. Przedstawienia” (2016), "Demokracja. Przedstawienia" (2019). Jest współautorką książek „Soc i sex” (2009) i „Soc, sex i historia” (2014), a także współredaktorką antologii „(A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts for the Stage” (2014) oraz słownika „Platform. East European Performing Arts Companion” (2016). Wydała antologię tekstów dla teatru „Transfer!” (2015). Kierowała projektem "HyPaTia. Kobieca historia polskiego teatru" (www.hypatia.pl). Jako uczestniczka teatralnego kolektywu jest współautorką dwóch spektakli „Kantor Downtown” (2015) i „Pogarda” (2016).