Numer 6/2020 (763)

Udostępnij

Ratunku!

Globalne ocieplenie serc

Jaś Kapela

Czarna komedia. Leonardo DiCaprio jako Posłaniec Pokoju ONZ przyjeżdża do Polski i od-najduje idealnie przeciętną parę, którą ma przekonać do konieczności troski o planetę. Jeśli Andrzej i Bożena uwierzą w groźbę katastrofy klimatycznej i zdołają zaalarmować innych, będzie jeszcze szansa dla świata. Małżeństwo podejmuje wyzwanie, niestety, wpada na kolejne niefortunne pomysły. Być może najlepszym rozwiązaniem jest ekoterroryzm... Autor jest ekologicznym aktywistą i sarkastycznym pisarzem – obie te perspektywy krzyżują się w jego zabawnej i niepokojącej sztuce.

Jak zostałem prorokiem

Rozmowa z Jasiem Kapelą

Skompostować neoliberalizm

Weronika Parfianowicz, Kornelia Sobczak, Ida Ślęzak

Rozmowa o związkach między zmianami klimatu a kapitalizmem w kontekście pandemii. O budowaniu alternatywnych struktur i wzmacnianiu innych niż obecnie form organizacji.

Śmieć (A Munnezza)

Alessandro Casola 

Przełożyła Agnieszka Kwiatek

Punktem wyjścia tej utrzymanej w neapolitańskiej estetyce komediowej opowieści są prawdziwe wydarzenia, do których doszło w Neapolu: wielomiesięczne niewywożenie z miasta odpadów komunalnych. Autor wykorzystuje tę historię, by opowiedzieć o problemach ekologicznych, społecznych (w tym o sytuacji migracyjnej), politycznych współczesnych społeczeństw.

Neapolitańczycy

Rozmowa z Ewą Bal

Rozmowa Piotra Olkusza z Ewą Bal o historii neapolitańskiej konwencji teatralnej, od narodzin Pulcinelli, postaci komedii dell’arte w XVI wieku, po narodziny dwudziestowiecznej formacji „nuovo teatro napoletano”. Kluczowe dla zrozumienia odrębności sceny Neapolu wydaje się – raz jeszcze – uświadomienie sobie kulturowego podziału Półwyspu Apenińskiego i dostrzeżenie w procesie unifikacji Włoch schematów kolonializacyjnych: bogata mieszczańska Północ próbowała narzucić rolniczej Kampanii swoje wartości. Teatr neapolitański wydaje się narzędziem autoidentyfikacji Południa.

Bajki zwierzęce

Tętno pszczoły

Justyna Drath

Tamten wirus

Narodowy program HIV+

Marcin Bogucki

O trzech wystawach zorganizowanych na przełomie 2019/2020 roku: Kreatywne Stany Chorobowe: AIDS, HIV, RAK (Galeria Arsenał w Poznaniu) i HIVstorie: żywe polityki (Biennale Warszawa) bezpośrednio odnoszące się do problematyki HIV oraz Potęga sekretów Karola Radziszewskiego w CSW w Warszawie), dla której ten kontekst był także ważny.

Pocztówki z Ameryki

David Wojnarowicz

Przełożył Sławomir Królak

Ludzie dotknięci epidemią AIDS mają skłonność do tego, by wzajemnie się nadzorować i przesądzać, jakie gesty są najlepsze do poradzenia sobie z doświadczeniem straty. Martwię się przy tym, że moi przyjaciele z wolna zmienią się w zawodowych grabarzy, czekających na kolejną śmierć: swoich kochanków, przyjaciół czy sąsiadów, dopracowujących swoje przyszłe przemówienia nad trumną; doskonalących ceremoniał pogrzebowy zamiast pielęgnować stosunkowo prosty obrządek życia, taki jak choćby wrzeszczenie na ulicach. 

Rozdział z książki Close to the Knives: A Memoir of Disintegration (1991).

(Nie)ciągłość kulturowa, czyli niech będzie poprawni i bezpiecznie  

Ishbel Szatrawska

The Inheritance Matthew Lopeza to dwuczęściowy, ponad trzystustronicowy dramat, który mierzy się z zadaniem sportretowania społeczności gejowskiej w Nowym Jorku w okresie poprzedzającym i następującym po wyborze Donalda Trumpa na prezydenta. Zarówno kontekst polityczny dramatu, jak i jego bohaterowie, a także miejsce akcji budzą naturalne skojarzenia z dramatem Tony’ego Kushnera Anioły w Ameryce.

Podpisano: Larry Kramer  

Szymon Adamczak

27 maja 2020 zmarł Larry Kramer, pisarz i aktywista, współzałożyciel organizacji ACT UP, autor Normalnego serca, jednej z pierwszych sztuk o AIDS. Kilka dni wcześniej zginął George Floyd. Co łączy go z Larrym Kramerem? Czarnego, którego zbyt mocno przycisnął do ziemi kolanem policjant w Minneapolis i Białego, który umarł na zapalenie płuc w nowojorskim szpitalu?

Po bandzie

Potęga małych liczb

Marek Beylin

Zbieracze rzeczy zbędnych

Mała moskwa (Mala Moskva)

Tomislav Zajec

Przełożyła Gabriela Abrasowicz

Chorwacki autor nawiązuje w tym utworze do słynnego dramatu Czechowa. U Zajeca trzy siostry nie tęsknią jednak współcześnie za wielkim światem, ale za powrotem do rzeczywistości znanej z dzieciństwa. Trudne zderzenie z życiem zawodowym jest dla rodzeństwa ze sztuki Zajeca doświadczeniem traumatycznym, a niemożność ocalenia rodzinnego domu, symboliczną tragedią ukazującą niemożność ustanowienia ładu.

Ustanowienia

Ćwiczenie uważności

Piotr Morawski

Na tematy własne

A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź

Joanna Królikowska

Miesięcznik „Dialog” wobec władzy i rzeczywistości społecznej w latach osiemdziesiątych, w okresie stanu wojennego i latach następnych.

Smuta

Jacek Sieradzki

Współczesny komentarz na marginesie tekstu Joanny Królikowskiej, odnoszący się do zarzutów postawionych Konstantemu Puzynie na łamach kwietniowego numeru pisma „Teatr”.

Sztuczki

Sztuczka trzynasta – bardzo pechowa

Barbara Klicka

Varia

Nowe sztuki:

Lola Blasco La Confesión de Don Quijote

Magda Żarnecka, Przemysław Jaszczak Statek w butelceZamek z kart

Katherine Soper Wish List

Dana Platter Skrzynia na piasek

Z Afisza

Contents

Udostępnij